Recenze: Josef Formánek - Létající jaguár

Josef Formánek (1969)

Létající jaguár
Smart Press, 2004
ISBN: 978-80-87049-25-9, 80 stran
novela

- může obsahovat spoiler -

Josef Formánek je český spisovatel, novinář a zakladatel mnoha periodik. Nejznámější z jeho časopisů je Koktejl, který se zabývá stejně jako Formánek cestováním a kulturami v nejzapadlejších světových destinacích.

Létající jaguár je druhá autorova kniha a ve světě drží rekord za nejrychleji napsanou, vydanou a distribuovanou knihu. Byla napsána v roce 2004 v knihkupectví Luxor. Za dvacet tři hodin a dvacet čtyři minut byla vydána a dodána do několika českých knihkupectví. První vydání bylo během týdne vyprodané a výtěžek z něj putoval do ZOO v Ústí nad Labem.

Námět knihy je opět jedinečný. Čtenáři poslali Formánkovi téměř čtyři sta návrhů a z nich byli tři hlavní motivy vylosovány. Vylosovali se hesla: Marnost, Největší láska a Cestování a hromadná doprava v Praze. Souběžně s psaním knihy byla kniha také ilustrována. Ilustrace tvořil Dalibor Nesnídal.

Děj novely je rozdělen na dva příběhy, které se v průběhu slučují. Ze začátku příběhu autor popisuje svoji největší lásku jako cestování. Vzpomíná na svoje cesty do Amazonského pralesa, kde mezi domorodci potkává Čecha Jorge Killa. Ten mu vypráví neuvěřitelné příběhy a jedním z nich je i příběh o létajícím jaguárovi. Létající jaguár je pro domorodce něco jako bůh. V Čechách létající jaguár sesílá z nebe anděla, který spravedlivě trestá a chrání lidi. Tento jev se objevuje v druhé polovině knihy. Jorge se vrací do Prahy a tam se potkává s medičkou, která přemýšlí nad sebevraždou. Jorge jí potom vysvětluje, že sebevraždou naštve létajícího jaguára. Létající jaguár tuhle větu slyší a sesílá k medičce anděla strážného. Ten zasáhne do jejího života i do života v jejím okolí. Konkrétně taxikáře a feťáka. Feťák potřebuje dávku drogy, ale nemá dostatek peněz, tak pobodá a okrade taxikáře. Taxikář je slušný člověk bez hříchu, takže díky andělu strážnému z posledních sil dojde na místo, které mu anděl poradil. Zde nachází medičku, která mu zachrání život a zachrání ho i sobě, protože zjistí, že její život má smysl. Namísto toho feťákovi anděl radí, aby seskočil z terasy, ten ho poslechne a umírá. Příběh končí vzpomínáním na Jorge Killa.

Knihu vydalo nakladatelství Smart Press a má osmdesát stran. Dnes (2013) dílo vychází ve čtvrtém vydání.

Každý v příběhu najde kousek svého svědomí. Obdivuji Formánka, že pod tlakem byl schopen příběh napsat v tak krátké době. Kniha se výrazně liší od jeho ostatních děl, jelikož jeho romány jsou velice promyšlené a píše je většinou i více let. Právě jeho první kniha Prsatý muž a zloděj příběhů byla v kontrastu s Létajícím jaguárem psána sedm let. Všem čtenářům vřele doporučuji si tuto knihu přečíst. Například při čekání na vlak jako jsem ji přečetl já.

obrázky:
1: NESNÍDAL, Dalibor. Databazeknih.cz [online]. [cit. 16.8.2019]. Dostupný na WWW: https://www.databazeknih.cz/knihy/letajici-jaguar-100879?c=all