Hieronymus Bosch (1450-1516)
Zahrada pozemských rozkoší
Museo del Prado, Madrid, Španělsko
olej na dřevěné desce, 220x389 cm
oltářní triptych
olej na dřevěné desce, 220x389 cm
oltářní triptych
Holandský představitel
renesančního malířství, vlastním jménem Jheronimus
Anthonissoen van Aken, byl průlomovým umělcem, jelikož ve své době zobrazoval
lidské nitro a nikoliv zevnějšek. Ačkoliv se rok jeho narození
udává 1450, tak tento rok je pouhou spekulací, protože o tom není
žádný důkaz. Pocházel z malířsky nadané rodiny, jeho otec i
praotec byli také malíři. Ve své době se netěšil velké slávě.
Necestoval, jako většina malířů jeho doby, a možná právě
proto zobrazuje svět ve svém díle absolutně odlišně od jiných
autorů. Některá jeho díla byla označena za kacířská, protože se v nich objevují zvířecí démoni a je zde použito velké
množství fantazie a symbolů. Právě díky velké míře použité fantazie se jeho dílo stalo inspirací pro avantgardní
směr surrealismus.
Zahrada
pozemských rozkoší je pravděpodobně Boschovo nejznámější a
nejvýznamnější dílo. Zřídka se vyskytují i jiné názvy díla,
například Zahrada pozemských slastí nebo Tisícileté království.
I když se jedná o oltářní triptych, tak nebyl malován za účelem
umístění v kostele. Dílo je plné sarkasmu a zobrazuje morální
úpadek lidstva. Všechny tři části díla jsou nábožensky
motivovány. Zavřený triptych obsahuje monochromní malbu, ve které
je vyobrazen příběh stvoření světa. Konkrétně jde o třetí
den.
Na
levém křídle se nachází motiv stvoření Evy. Tu drží za ruku
Ježíš Kristus a vedle něj je zobrazen sedící Adam. Je zde zcela
patrná nevinnost lidí a souznění s přírodou. Všude okolo
postav jsou nejrůznější zvířata a rostliny. V některých
případech jsou tato zvířata smyšlená. Příkladem může být
pijící jednorožec, opice sedící na slonovi, dvounohý pes či
jakási kachna, která si čte knihu uprostřed tůně. Nalevo od
Adama je strom poznání, ze kterého okusí Adam s Evou ovoce a
spáchají tak první hřích, který vede k pokračování na
prostředním panelu. Tímto postupem dodržuje Bosch holandskou
tradici postupné přeměny sfér z nebeské na pozemskou a následně
na peklo.
V
prostředním panelu je vyobrazen pozemský život. Dílo zaznamenává
život lidí, který je plný požitkářství a hříchů. Uprostřed
můžeme vidět tůni, která je plná nahých žen a okolo nich
krouží velké množství mužů na koních. V době, ve které
Bosch dílo maloval, už byla i církev shovívavá k faktu, že je
Země kulatá, a tak si vysvětluji kulaté předměty v pozadí jako
zeměkouli, která je lidmi provrtaná, stejně jako bývá jablko
provrtané červy. Je zde použito velké množství symboliky.
Příkladem může být časté zobrazování ryb. Ryba znamenala ve
starších holandských překladech mužský pohlavní úd. Dále je
zde hojně využito zobrazení plodů, do kterých se postavy
skrývají. Tím chtěl autor poukázat znovu na Adama, jelikož to
co způsobilo Adamův pád byl také plod. To, že se celý obraz
odehrává v zahradě, nemusí být také náhodou. Zahrada je
považovaná za vhodné prostředí pro schůzky milenců.
Následující
pravé křídlo zobrazuje trest za předešlé hříchy. Je zde
zobrazeno peklo, které na první pohled zaujme částmi lidského
tělo, jako například pár uší, nebo různými mučícími
nástroji, včetně nožů. Je zde zobrazeno, jak lidé za své
hříchy trpí a jsou mučeni. Zvířata se zde chopila role
trestajících. Vepř v pravém dolním rohu má na sobě pokrývku
hlavy, kterou nosí jeptišky. Zajíc nese lidské tělo na
halapartně. Pták pojídá člověka, na hlavě má kotlík a sedí
na křesle nad dírou, do které jeden muž kálí a druhý zvrací.
Motiv pojídání je zobrazen ve všech třech částech triptychu. V
prvním značí hřích, v druhém obžerství a ve třetím trest.
Lze si také všimnout nepoměrnosti velikosti zvířat a lidí.
Člověk je v pekle nepatrně malý oproti vládnoucímu chaosu. Dále
je zde podivné vejce, které je rozbité a mohlo by symbolizovat
život nebo duši, která se v pekle rozbíjí.
Tímto
obrazem nepochybně Bosch šokoval tehdejší lid. Na dílo se lze
dívat z více úhlů pohledu. Díky nekonkrétním vyjádřením,
pouze náznaky za pomocí symboliky lze celý příběh vyložit.
Ovšem není úplně jasné, co si pod jednotlivými symboly
představoval právě autor. Bosch chtěl tímto dílem evokovat lidi
k ohlédnutí na svůj etický projev ve společnosti, protože se
obával velkého poklesu lidské morálky. Zda se mu to, alespoň v
malém rozměru, povedlo je velmi těžké určit, protože, jak už
jsem zmínil, nebyl ve své době moc proslulý. Ovšem pro umění
měl nepochybně velký přínos. V Boschově díle jsou položeny
základy surrealismu.
Triptych
byl namalován pravděpodobně v letech 1504-1505 a od roku 1939 je
umístěn v madridském muzeu Prado. Obraz si lze prohlédnout v
online galerii již zmíněného muzea.
použitá
literatura:
PIJOAN,
José. Dějiny umenia 6. Bratislava: Tatran, 1989.
Tento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatVelmi zajímavý rozbor! Je opravdu fascinující zamyslet se nad tím, co všechno chtěl malíř vyjádřit svým dílem a jakým způsobem nás jeho obrazy oslovují. Každý obraz má svůj příběh, mě posledně chytil za srdce jeden z www.antikart.cz. Mám teď doma umělecké dílo, které mě ještě dlouho neomrzí, protože jeho kouzlo je nezaměnitelné.
OdpovědětVymazat