Slovo
hip v angličtině je synonymem pro slovo cool. Většina subkultur
vznikala ve spojení s určitým hudebním stylem a ani hipsteři
nejsou výjimkou. Jejich oblíbenou hudbou byla moderní, rychlá
odnož jazzu – bebop. Tato subkultura vzniká ve čtyřicátých
letech v USA v těsné blízkosti černošských ghett, ze kterých
se hipsteři naučili jazyk, který lidé v ghettu běžně
používali. Jedním z prvních hipsterů byl známý jazzový zpěvák
Bing Crosby, který nazpíval populární píseň White
Christmass.
V tehdejší době se za hipstera
označoval člověk, který byl amorální, anarchistický, avšak
byl velmi laskavý a dobře oblečený. Vždy měl vše promyšleno o
několik kroků dopředu. Z těchto důvodů se nebyl schopen vázat
v manželství nebo trvalé zaměstnání, protože věděl, že
nastane rozvod nebo vyhazov ze zaměstnání. Vždy měl pod
kontrolou svoje emoce a navenek působil velmi vyrovnaně. Všechno
svoje trápení léčí jazzovou hudbou. Subkultura hipsterů se
vyvíjí pouze v USA, kvůli již zmíněným černošským ghettům.
Ve Velké Británii se subkultura nijak neuchytila, až později s
příchodem četných černošských obyvatel vzniká nezávisle na
hipsterech, avšak v mnoha ohledech velice podobná subkultura ska.

Je
třeba rozlišit hipstery od subkultury teddy boys. Pojmem teddy boys
je označována subkultura, která se od hipsterů odtrhla na začátku
padesátých let. Vyznačují se obleky, používají gel na vlasy
brylcreem a jsou vysoce xenofóbní. Další subkulturou vycházející
z hipsterů, avšak až v šedesátých letech, jsou hippies, kteří
pokračují ve svobodném projevu, šílení a nahotě. Není
náhodou, že sídlem hippies bylo San Francisco, město, do kterého
se odstěhovali nejvlivnější autoři beat generation. V
sedmdesátých a osmdesátých letech subkultura hipsterů víceméně
zanikla, avšak v devadesátých letech jejich myšlenky pokračovaly
v podobě subkultury, která vznikla v Seattlu – grunge.

Z
různorodosti této subkultury v jednotlivých dekádách dvacátého
a jednadvacátého století je velice složité hipstery jakkoliv
hodnotit. Většinou jsou v současnosti velmi těžko začleněni do
společnosti a jsou společností utlačováni, to jim však vyhovuje
a drží se na okraji společnosti v menších skupinkách se
společnými zájmy. V dnešní době už je jen málo hipsterů,
kteří vědí, co je bebop. Upřednostňují elektronickou hudbu a
interprety, kteří se netěší velké slávy.
Jelikož
určité subkultury dosahují svých vrcholů
pouze na krátkou chvíli, tak lze očekávat, že hipsteři svého
vrcholu již dosáhli a jejich počet se bude postupně snižovat.
Zanechají zde však velký odkaz pro módu, ve které se trendy
právě kvůli nim změnily.
použitá literatura:
HEBDIGE,
Dick. Subkultura a
styl.
Praha: Dauphin, 2012, 239 s. ISBN 978-80-7272-197-9.
SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže: uvedení do problematiky. Praha: Grada, 2010, 281 s. ISBN 978-80-247-2907-7.
518, Vladimir a Karel VESELÝ. Kmeny: [současné městské subkultury]. Praha: Bigg Boss & Yinachi, 2011, 517 s. ISBN 978-80-903973-2-3.
obrázky:
1: from Franklin D. Roosevelt Library, Public Domain Photographs [Public domain]
2: Tom Palumbo from New York, NY, USA [CC BY-SA 2.0]
3: Vinyl record. by Felipe Micaroni Lalli [CC BY-SA 2.5]
SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže: uvedení do problematiky. Praha: Grada, 2010, 281 s. ISBN 978-80-247-2907-7.
518, Vladimir a Karel VESELÝ. Kmeny: [současné městské subkultury]. Praha: Bigg Boss & Yinachi, 2011, 517 s. ISBN 978-80-903973-2-3.
obrázky:
1: from Franklin D. Roosevelt Library, Public Domain Photographs [Public domain]
2: Tom Palumbo from New York, NY, USA [CC BY-SA 2.0]
3: Vinyl record. by Felipe Micaroni Lalli [CC BY-SA 2.5]
Žádné komentáře:
Okomentovat