Slovo
hip v angličtině je synonymem pro slovo cool. Většina subkultur
vznikala ve spojení s určitým hudebním stylem a ani hipsteři
nejsou výjimkou. Jejich oblíbenou hudbou byla moderní, rychlá
odnož jazzu – bebop. Tato subkultura vzniká ve čtyřicátých
letech v USA v těsné blízkosti černošských ghett, ze kterých
se hipsteři naučili jazyk, který lidé v ghettu běžně
používali. Jedním z prvních hipsterů byl známý jazzový zpěvák
Bing Crosby, který nazpíval populární píseň White
Christmass.
V tehdejší době se za hipstera
označoval člověk, který byl amorální, anarchistický, avšak
byl velmi laskavý a dobře oblečený. Vždy měl vše promyšleno o
několik kroků dopředu. Z těchto důvodů se nebyl schopen vázat
v manželství nebo trvalé zaměstnání, protože věděl, že
nastane rozvod nebo vyhazov ze zaměstnání. Vždy měl pod
kontrolou svoje emoce a navenek působil velmi vyrovnaně. Všechno
svoje trápení léčí jazzovou hudbou. Subkultura hipsterů se
vyvíjí pouze v USA, kvůli již zmíněným černošským ghettům.
Ve Velké Británii se subkultura nijak neuchytila, až později s
příchodem četných černošských obyvatel vzniká nezávisle na
hipsterech, avšak v mnoha ohledech velice podobná subkultura ska.
Obrovský
rozvoj zažila tato subkultura v padesátých letech ve spojení s
hnutím beat generation. Konkrétněji to byli dva spisovatelé –
Jack Kerouac a Allen Ginsberg. Hipster se stává člověkem bez
ideologie a stává se spíše pózou než životním postojem.
Vzhledově se vyznačovali patkou v obličeji a volným kabátem.
Hledají všechny, i stinné, stránky USA jako tuláci, autostopaři
a dobrodruzi. Později nacházejí oporu v zen-budhismu a inspirují
se nezávislou sexualitou, alkoholem a drogami. Drogy byli
halucinogenního charakteru – marihuana, kokain, meskalin,
benzedrin. Ačkoliv většina hipsterů pocházela z bohatých rodin
s vyšším společenským postavením, tak žili na okraji
společnosti a v chudobě, kterou však žádným způsobem
neopovrhovali. Byli odsouzeni žít v chudobě a v mizerném bydlení,
ale i tak byli šťastní, jelikož žilí svobodným životem, který
se neurčuje podle středostavovských pravidel. Ve většině
případů byli hipsteři intelektuálové se zájmem o avantgardní
umění a mnozí umění i nějakým způsobem tvořili, ať už se
jedná o básně, většinou s volným či alespoň nepravidelným
veršem, nebo o abstraktní malbu. Mezi nejznámější světová
díla patří román Jacka Kerouaca On the Road,
básnická sbírka Allena Ginsberga Howl
a nejznámějším českým dílem je pravděpodobně básnická
sbírka Václava Hraběte Blues pro bláznivou dívku.
Je
třeba rozlišit hipstery od subkultury teddy boys. Pojmem teddy boys
je označována subkultura, která se od hipsterů odtrhla na začátku
padesátých let. Vyznačují se obleky, používají gel na vlasy
brylcreem a jsou vysoce xenofóbní. Další subkulturou vycházející
z hipsterů, avšak až v šedesátých letech, jsou hippies, kteří
pokračují ve svobodném projevu, šílení a nahotě. Není
náhodou, že sídlem hippies bylo San Francisco, město, do kterého
se odstěhovali nejvlivnější autoři beat generation. V
sedmdesátých a osmdesátých letech subkultura hipsterů víceméně
zanikla, avšak v devadesátých letech jejich myšlenky pokračovaly
v podobě subkultury, která vznikla v Seattlu – grunge.
V
novém tisíciletí hipsteři nachází nový směr své působnosti
a stávají se „digitálními dětmi“. Celý jejich svět je jen
o povrchní módě a sociálních sítích na internetu. Mnozí z
nich píší svoje blogy, na kterých kritizují společnost a snaží
se lidem vnucovat svůj názor. Velikou zálibou jsou pro hipstery
retro nebo vintage věci. Především jde o oblečení – svetry,
košile, upnuté džíny, brýle značky Ray Ban, gramofonové LP
desky, polaroidy. Avšak vše retro míchají s nejmodernějšími
trendy. Zde jde především o posedlost značkou Apple a kávu ze
Starbucks. Zdá se, že ze svých počátků si hipsteři bohužel
drží pouze nenávist k mainstreamu a nekonvenční vzhled.
Z
různorodosti této subkultury v jednotlivých dekádách dvacátého
a jednadvacátého století je velice složité hipstery jakkoliv
hodnotit. Většinou jsou v současnosti velmi těžko začleněni do
společnosti a jsou společností utlačováni, to jim však vyhovuje
a drží se na okraji společnosti v menších skupinkách se
společnými zájmy. V dnešní době už je jen málo hipsterů,
kteří vědí, co je bebop. Upřednostňují elektronickou hudbu a
interprety, kteří se netěší velké slávy.
Jelikož
určité subkultury dosahují svých vrcholů
pouze na krátkou chvíli, tak lze očekávat, že hipsteři svého
vrcholu již dosáhli a jejich počet se bude postupně snižovat.
Zanechají zde však velký odkaz pro módu, ve které se trendy
právě kvůli nim změnily.
použitá literatura:
HEBDIGE,
Dick. Subkultura a
styl.
Praha: Dauphin, 2012, 239 s. ISBN 978-80-7272-197-9.
SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže: uvedení do problematiky. Praha: Grada, 2010, 281 s. ISBN 978-80-247-2907-7.
518, Vladimir a Karel VESELÝ. Kmeny: [současné městské subkultury]. Praha: Bigg Boss & Yinachi, 2011, 517 s. ISBN 978-80-903973-2-3.
obrázky:
1: from Franklin D. Roosevelt Library, Public Domain Photographs [Public domain]
2: Tom Palumbo from New York, NY, USA [CC BY-SA 2.0]
3: Vinyl record. by Felipe Micaroni Lalli [CC BY-SA 2.5]
SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže: uvedení do problematiky. Praha: Grada, 2010, 281 s. ISBN 978-80-247-2907-7.
518, Vladimir a Karel VESELÝ. Kmeny: [současné městské subkultury]. Praha: Bigg Boss & Yinachi, 2011, 517 s. ISBN 978-80-903973-2-3.
obrázky:
1: from Franklin D. Roosevelt Library, Public Domain Photographs [Public domain]
2: Tom Palumbo from New York, NY, USA [CC BY-SA 2.0]
3: Vinyl record. by Felipe Micaroni Lalli [CC BY-SA 2.5]
Žádné komentáře:
Okomentovat